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Dr Aurélie BIARD

Chercheuse Asie centrale

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Biographie

France

Aurélie Biard est chercheuse Asie centrale à l’IRSEM et chercheuse associée au CETOBAC, le Centre d’études turques, ottomanes, balkaniques et centrasiatiques (CNRS/EHESS). Elle a été post-doctorante à l’EHESS (LabEx TEPSIS (« Transformation de l’État, politisation des Sociétés, institutionnalisation du social ») ainsi qu’à l’université George Washington (Institute for European, Russian and Eurasian Studies (IERES). Elle a soutenu en 2015 une thèse en science politique, sous la direction de Patrick Michel à Sciences po Paris (Centre d’études et de recherches internationales (CERI). Elle a été chargée de cours à la Elliott School of International Affairs (université George Washington) et à l’université de Fribourg (Département Science des religions).

Aurélie Biard a été boursière d’aide à la recherche auprès de l’IFÉAC, l’Institut français d’Études sur l’Asie centrale, basé à Tachkent, en Ouzbékistan, de 2008 à 2010 et a bénéficié d’une bourse de recherche « Jean Walter-Zellidja » de l’Académie française en 2008 afin d’effectuer une enquête de terrain au Tatarstan, sur les questions liées à la place du religieux dans les sociétés postsoviétiques, en lien avec les constructions nationales et le rapport à l’État. Elle a été chercheuse invitée à la fois au Kennan Institute du Woodrow Wilson Center à Washington, ainsi qu’à l’université George Washington, dans le cadre du Programme Asie centrale dirigé par Marlène Laruelle. Elle a été responsable de l’axe de recherche « ‘Bourgeois’ Islam, Prosperity Theology and Ethics (ara. ādāb) in Muslim Eurasia » du CERIA (Central Eurasia-Religion in International Affairs Initiative financé par la Henry Luce Foundation). Elle a dès lors organisé une conférence internationale qui s’est tenue le 29 janvier 2018 à l’université George Washington sur l’islam bourgeois en Eurasie.

Sa recherche post-doctorale porte sur les effets de la (re)-conversion à l’islam de la jeunesse post-soviétique sur l’intégration sociale et sur la reconstruction identitaire et communautaire. Elle s’intéresse, plus particulièrement, à l’ancrage social du salafisme, à travers les trajectoires de salafistes quiétistes kazakhs en quête d’embourgeoisement qui promeuvent une éthique islamique capitaliste et puritaine.

United Kingdom Great Britain

Aurélie Biard is a researcher on Central Asia at IRSEM and an associate researcher at CETOBAC, the Centre for Turkish, Ottoman, Balkan and Central Asian Studies (CNRS/EHESS). She was a post-doctoral fellow at EHESS (LabEx TEPSIS (“Transformation of the State, Politicization of Societies, Institutionalization of the Social”) and at George Washington University (Institute for European, Russian and Eurasian Studies (IERES). In 2015, she defended a thesis in political science, under the direction of Patrick Michel at Sciences po Paris (Centre for International Studies and Research (CERI). She was a lecturer at the Elliott School of International Affairs (George Washington University) and at the University of Fribourg (Department of Religious Studies).

Aurélie Biard was a research fellow at IFÉAC, the French Institute for Central Asian Studies, based in Tashkent, Uzbekistan, from 2008 to 2010 and was awarded a “Jean Walter-Zellidja” research grant from the Académie française in 2008 to conduct a field study in Tatarstan on issues related to the place of religion in post-Soviet societies, in relation to national constructions and the relationship to the State. She was a visiting researcher at the Kennan Institute of the Woodrow Wilson Center in Washington, D.C., as well as at George Washington University, at the Central Asia Program directed by Marlène Laruelle. She has been responsible for the research program “‘Bourgeois’ Islam, Prosperity Theology and Ethics (ara. ādāb) in Muslim Eurasia” of CERIA (Central Eurasia-Religion in International Affairs Initiative funded by the Henry Luce Foundation). She has since organised an international conference held on 29 January 2018 at George Washington University on bourgeois Islam in Eurasia.

Her post-doctoral research focuses on the effects of the (re)conversion to Islam of post-Soviet youth on social integration and on identity and community reconstruction. She is particularly interested in the social anchoring of Salafism, through the trajectories of Kazakh quietist Salafists in search of gentrification who promote a capitalist and puritanical Islamic ethic.

Principales publications

Revues à comité de lecture

« ‘We Pray for Our President’ : Saudi-Inspired Loyalist Salafism and the Business Sector in Kazakhstan », Berkley Center for Religion, Peace & World Affairs, Georgetown University, 28 janvier 2019.

« ‘Power, ‘Original Islam’, and the Reactivation of a Religious Utopia in Kara-Suu, Kyrgyzstan », Central Asian Affairs 2, Brill, 2015 : 347-366.

« Pouvoir et ‘orthodoxie’ musulmane au Kirghizstan », Mondes contemporains 4, Revue d’Anthropologie sociale et culturelle, « Usages contemporains du religieux », Patrick Michel and Jesús García-Ruiz (dir.), 2013 : 107-128.

« Religieux et recomposition : le cas du Kirghizstan », Socio-Anthropologie 25/26, « Religion, politique et monde(s) en mouvement », Patrick Michel et Jesús García-Ruiz (dir.), 2010 : 41-62.

« The Religious Factor in the Reifications of ‘Neo-ethnic’ Identities in Kyrgyzstan », Nationalities Papers 38/3, Routledge, 2010 : 323-335.

Chapitres dans des ouvrages collectifs

« To be a Muslim Winner, or not to be? Lifestylisation of Islam in Hyperconsumerized Nur-Sultan », Routledge International Handbook of Islam and Consumer Culture, in François Gauthier and Brigit Krawietz(ed.), Routledge International Handbooks, London: Routledge, à paraître.

« Islamic Ethics in Muslim Eurasia: Prosperity Theology vs. Renunciation? », Routledge International Handbook of Religion in Global Society, in Jayeel Serrano Cornelio, François Gauthier, Tuomas Martikainen and Linda Woodhead (ed.), Routledge International Handbooks, London: Routledge, 2021: 77-94.

« ‘Power, ‘Original Islam’, and the Reactivation of a Religious Utopia in Kara-Suu, Kyrgyzstan », in Marlène Laruelle (ed.), Being Muslim in Central Asia. Practices, Politics, and Identities, Boston : Brill, Eurasia Studies Library, 2018 : 110-129.

« Islam, Ethno-Nationalism and Transnational ‘Faith Community’ in Kyrgyzstan », in Bryan S. Turner, Adam Possamai and Patrick Michel (ed.), Religions, Nations, and Transnationalism in Multiple Modernities, New York: Palgrave Macmillan, 2017 : 107-134.

« Interrelation to the Invisible in Kirghizistan », in Thierry Zarcone and Angela Hobart (ed.), Shamanism and Islam. Sufism, Healing Rituals and Spirits in the Muslim World, London : I. B. Tauris, 2013 : 79-94.

Avec Laruelle, Marlène, « ‘Tengrism’ in Kyrgyzstan : In Search of New Religious and Political Legitimacy », in Isabelle Charleux, Grégory Delaplace, Roberte Hamayon and Scott Pearce (ed.), Representing Power in Modern Inner Asia : Conventions, Alternatives and Oppositions, Bellingham : Center for East Asian Studies, Western Washington University, 2010 : 55-96.

Recensions

Avec Zanca, Russell, Shahrani, Nazif et Rasanayagam, Johan, Author-Critic Forum : Johan Rasanayagam, Islam in Post-Soviet Uzbekistan, the morality of experience (Cambridge UP), Book Reviews editor (CAS) : Marianne Kamp, Central Asian Survey, 34/1, 2015 : 125-139.